hazugság

2009.06.14. 16:34

HAZUGSÁG

 

Félelemből, gyávaságból, kényelemből, haszonból, érdekből, rosszindulatból, bizalomhiányból. Mindez megtörténik, és minden esetben a közös - a másik ember eszközként történő felhasználása, véső soron pedig a másik ember, mint autonóm lény, létezésének teljes felfüggesztése. 

Lássuk a félelmet. Ha megtudja, mi az igazság, ez és ez történik. Mondjuk kiábrándul. Akkor pedig elveszítem, nem őt, hanem juttatásait, hiszen így sem engem szeret, hanem azt, akinek az illúzióját előre megfontolt szándékkal ébresztem benne. Vagyis, tudván, hogy nekem jó, nekem örömöt okoz, ha szeretetének jeleivel elhalmoz, tudván, hogy a jeleket nem nekem szánja, magukért a szeretet jeleiért odadobom őt prédának saját vágyaim elé.

A gyávaság szinte semmiben nem különbözik a fenti példától. Legfeljebb a kimenetelben nem vagyunk még annyira sem biztosak, mint a konkrét, megalapozott félelemnél. Itt egyszerűen már szóba sem jön, hogy nekem adja-e a csókot vagy annak, akivel összetéveszt, a lényeg, hogy csók legyen. Mint a kényelem esetében is. Ha nekem jó, minden megengedett. Mert ha szembesülne a valósággal, előfordulhat, hogy elesnék az általa nyújtott élvezettől.

Haszon és érdek mindenütt. A legmocskosabb, a legvisszataszítóbb énközpontúság. És itt érdemes egy lélegzetvétellel kitérnem arra, hogy látván a hazugságok hosszú sorát, a bosszú és a rosszindulat már nem is olyan égbekiáltó. Elhomályosítván az adakozó látását, eddig is, eztán is megrövidítem őt. A változás mindössze annyi, hogy míg a korábbiak során a hangsúly a nyereségen volt, most, a közvetlen előnyök háttérbe szorulásával, elénk tárul a hazugság igazi természete - a másik ember megsemmisítésére irányuló törekvés.

És ettől kezdve mentegethetjük a hazugságot. Dédelgethetjük a fehér füllentéseket. A másik létezését, létezésének gyökereit tesszük kérdésessé.

Mindez persze nem vonatkozik a művészet szabadságára. A művészet ugyanis egyáltalán nem hazudik. A művészet világot teremt.

 

Szerző: hanah

Szólj hozzá!

Címkék: a létező

A bejegyzés trackback címe:

https://szexespolitika.blog.hu/api/trackback/id/tr531184467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása